Ramón Gómez de la Serna (1888-1963), var en spansk digter og manden bag den
litterære genre la greguería. Han var en
markant figur inden for den spanske avantgardebevægelse ultraismen, og fik således stor indflydelse på det 20.
Århundredes spanske og latinamerikanske avantgarde litteratur, blandt andet på
grund af seks banebrydende værker, udgivet mellem 1914 – 1918; El Rastro, El doctor Inverosímil, Greguerías, Senos, Pombo og El Circo. Las greguerías findes i
førnævnte Greguerias (1917), i Flor
de Gregueria (1933) og i Total de
greguerias (1955), og blev derudover
trykt i tidsskrifter som Prometeo og
Grecia. Han var produktiv igennem
hele sit liv, og nåede at udgive over 90 værker.
Greguerías er små sætninger, der tager form som korte
tankemættede ytringer, der forsøger at forny metaforen som begreb, med henblik
på at skabe en ny form for fragmenteret prosadigtning. De indre billeder, som
sætningerne vil skabe i læseren virker spontane. Det lingvistiske udtryk er
gennemtænkt for sammenfattende og konsekvent at samle den ide som sætningen vil
udtrykke. Forfatteren selv definerede la greguería med ligningen greguerías = metafor + humor. Som
litterær strømning er gregueríaen en af de primære eksempler på den prosaiske
lyrik, der var fremherskende i spansk litteratur i første halvdel af
1900-tallet, fordi netop metaforen og billeddannelsen konstituerer udtrykket
inden for de fleste af denne periodes litterære genrer
Ultraisternes
intention var at skabe en ny form for lyrik der eliminerede den rytme og
sentimentalisme, som især kendetegnede den spanskmodernistiske lyriks
manneristiske og dekorative stil fra slutningen af 1800tallet. I stedet
fokuserede de på et opvækkende og stemningsfuldt billedsprog. Til det formål
eksperimenterede de blandt andet med visuel poesi og collagedigtning, i hvilken
de brugte humor, antydninger af erotik og mysticisme, samt sammenlignede
modsatrettede begreber. Sammenligninger og skæve metaforer med referencer til
både hverdagens objekter og små dagligdagssituationer, samt den moderne verdens
ny teknologi. Ultraisme var beslægtet med den kreationisme der influerede og
udtryktes i både spanske og latinamerikanske kunstmiljøer, men var som litterær
og billedkunstnerisk bevægelse primært en del af den eurospanske kunstscene
før, under og lige efter 1. Verdenskrig.
Ramón
Gómez de la Serna sporede fragmenterede og desillusionerede
virkelighedsopfattelser i datidens spanske samfund, som greguerian skulle
repræsentere. Denne funktion skabtes ved at bryde idiomet op for at reducere
lyrikken til dets grundlæggende elementer, som derefter kunne stykkes sammen på
ny. Greguerian er i kraft af sin form og sit udtryk et konsekvent resultat af
den fragmentariske og hermetiske række af indtryk, virkeligheden blev opfattet
som, efter 1. Verdenskrigs desillusion og armod. Ambitionen om at skabe nye
visioner af virkeligheden og nye måder at begribe den på, foregriber dadaismens
og surrealismens kunstneriske udgangspunkter samt den forening af liv og kunst,
som var det 20. Århundredes avantgardes målsætning.
eah#37 • GREGUERíAS
Ramón Gómez de la Serna
Morten Frølich Rasmussen [oversætter]
Ramón Gómez de la Serna
Morten Frølich Rasmussen [oversætter]
After Hand
2011
Oversat fra: Ramón Gómez de la Serna: Greguerías, Edición de Rodolfo Cardona, Ediciónes Cátedra Letras Hispánicas, Madrid [1995].
2011
Oversat fra: Ramón Gómez de la Serna: Greguerías, Edición de Rodolfo Cardona, Ediciónes Cátedra Letras Hispánicas, Madrid [1995].
redaktion: Henrik Have & Mathias Kokholm
form: Mathias Kokholm
tryk: Huset Grafisk, Århus
isbn: 978-87-90826-98-7
1. udgave 1. oplag
Edition After Hand serien er et periodika og udkommer ca. 6 gange om året. Års-bonnement: 250 kr. [inkl. forsendelse]. Løssalg: 60 kr. [mapper: 120 kr.]